Lagerfeld

Slide_Lagerfelt

Karl Lagerfeld har skrevet et nytt kapittel i dufthistorien, og lanserte i 2014 sine egne signaturdufter i kjølvannet av hans nye kleskolleksjon under eget merkenavn. Gjennom sitt 81-årige liv har Karl virkelig etablert seg som den ubestridte keiser av fashion. Han revitaliserte Chanel, og er fortsatt hjernen bak merkets overraskende og famøse stunts på catwalken. Det er dette som kjennetegner Karl, han nekter å gjøre ting som er blitt gjort før, og ser seg aldri tilbake. Som sjefsdesigner for både nevnte Chanel, motehuset Fendi, i tillegg sitt eget klesmerke, samt sin involvering i lisensavtaler for bl.a. Coca Cola, Tokidoki, Melissa Shoes og Barbie, er Karl avantgarde i alt han gjør. Det kommer ikke som noen overraskelse at det var Karl, som i 2004, var den første av en rekke designere til å samarbeide om en kleskolleksjon for H&M, i det som nå er blitt en årlig begivenhet for kjeden.  

Karls visjon har alltid vært å gjøre fashion tilgjengelig for alle. Og det er i aller høyeste grad dette han gjør, når han nå har lansert sine ikondufter. Karls signatur sees i alle aspekter ved utformingen: fra selve duftkomposisjonen, til flakongenes design og ikke minst reklamekampanjen som Karl selv har fotografert. Det er vel ingen som har en så gjenkjennelig silhuett som Karl, med sin kritthvite hestehale og helsorte solbriller. Og hans begeistring for sort og hvitt kommer virkelig frem i emballasjen på duftene. Det samme gjør hans fascinasjon for arkitektonisk design på de moderne, men samtidig tidløse flakongene. Men det er duftene som er stjernene her, og som Karl selv sier; dufter er fashion for nesen!

Comments are closed.