Historikk

Solis AS ble grunnlagt i 1992 av Solveig Hjelmeland. Hjelmeland hadde bakgrunn fra distribusjonsvirksomhet i firmaet Isaksen AS. Hun brøt ut herfra for å starte Solis AS og begynte å jakte på anerkjente agenturer innenfor kosmetikkbransjen for videresalg til parfymerier i Norge.

Selskapet gjorde seg etter hvert spesielt bemerket innenfor duftmarkedet med merker som Samba, Sonia Rykiel, Boucheron og Nina Ricci. Porteføljen ble breddet ytterligere med lanseringen av Jean Paul Gaultier og Issey Miyake fra BPI i 1999 og Burberry og Paul Smith fra Interparfums.

Selskapet fikk muligheten til å satse videre inn i nye kategorier da man overtok rettighetene for Artdeco makeup, Biodroga hudpleie og Sans Soucis hudpleie og makeup et par år senere. Med dette var Solis AS representert innenfor alle de selektive faghandelskategoriene med kjente og sterke merkevarer.

Solis AS har i dag et bredt utvalg av merker innenfor disse kategoriene fra trofaste og langsiktige internasjonale partnere.

I 2015 ekspanderte Solis sin virksomhet til Sverige gjennom oppkjøpet av selskapet Alf Sörensen AB, som driver tilsvarende virksomhet med mye av det samme sortimentet for det Svenske markedet. Selskapene er med dette rustet for fremtidig vekst i kosmetikkmarkedet i Norden.  

Selskapet ble sommeren 2018 kjøpt av EMH AS, der største aksjonær er det tyske investeringsselskapet Aurelius. Selskapet inngår etter dette i grupperingen Scandinavian Cosmetic Group, som er den ledende distributøren innenfor skjønnhetsprodukter på det Skandinaviske markedet. Solis AS har i dag 21 ansatte og holder til i trivelige lokaler sentralt på Lysaker like vest for Oslo. Daglig leder i selskapet er Stig Ødegaard.

 

Comments are closed.